Decemberben tizenöt éves a Pintér Béla és Társulata. Interjúsorozatunkban Tóth Józsefet, a Parasztopera, a Gyévuska, A Sütemények Királynője és az Árva Csillag színészét kérdeztük a színházról és a társulatról.

Hogyan kezdődött a kapcsolat közted és a Pintér Béla és Társulata között?

Még az arvisurás korszakában ismertem meg Bélát; nagyon jó színésznek tartottam. Akkor én talán még Szolnokon dolgoztam. Amikor megrendezte a Népi Rablétet, rácsodálkoztam: "jé, Béla, te ezt is tudod?". Persze aztán megnéztem tőlük mindent; számomra azóta is a Kórház-Bakony a legkedvesebb Pintér Béla-előadás. Aztán az egyik nyáron éppen Zsámbékon próbáltam, amikor felhívott, hogy nincs-e kedvem velük dolgozni a Parasztoperában. Mondtam, hogy kedvem az van, de soha életemben nem énekeltem. Amikor bejöttem a városba, felmentünk a Szkénébe, ahol Darvas Benedek leült egy zongora mellé, és meghallgatta, milyen hangok jönnek ki belőlem. Azt mondta, fog ez menni - én meg azt, hogy hát, ti vagytok a szakemberek, szerintem ugyan nem fog, de próbáljuk meg. Így lett a Parasztopera; én tényleg nem tudtam, hogy tudok énekelni, és azóta sem hiszem el, hogy ez belőlem jön. Mások meg azt nem hiszik el, hogy tényleg nem tudok énekelni - pedig ez csak véletlen, amit Béla és Berecz Bea, egy zseniális énektanár sajtoltak ki belőlem. A Parasztopera után pedig evidens volt, hogy szerepelni fogok a következő előadásban is, még ha olyasmi, mint szerződtetés, nem is volt: később derült ki, hogy lesz-e pénzünk, hogy mennyi lesz a gázsi, és hasonlók.

Gyévuska - Fotók: Dusa Gábor